/* ----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Rounders Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 27 Feb 2004 ----------------------------------------------- */

måndag, februari 12, 2007

Gabrielle Bell - Lucky


Gabrielle Bells nya bok Lucky är en samlingsvolym av de tre separata utgåvorna Lucky #1, #2 och #3. Lucky är en till i den långa rad av självbiografiska serier som getts ut de senaste åren.

Hon berättar om en väldigt odramatisk vardag i Brooklyn, New York. Som de flesta new yorkers har hon problem med att hitta en vettig bostad till ett vettigt pris. En stor del av den första delen upptas av hennes och pojkvännens Toms äventyr med andrahandskontrakt, hyresvärdar och märkliga rumskompisar.

Brooklyn måste för övrigt vara världens mest serietecknartäta stadsdel, alla som har nåt att komma med bor där. Jennifer Camper, Adrian Tomine, Will Eisner, Jessica Abel, Matt Madden, och Brian Wood för att nämna några.

Nåväl, med enkla, rena linjer tecknar Bell sin dagbok, det händer inte mycket, hennes kille får en lägenhet, hon går på fest. Hon glömmer en hel månads arbete på en flygplats och blir tvungen att teckna om allting. Det lunkar på och det är mycket läsvärt.

Lucky
Gabrille Bell
Drawn and Quarterly 2006
112 sidor

3 Comments:

At måndag, mars 05, 2007 3:00:00 fm, Anonymous Anonym said...

Hej! Ville bara säga att jag uppskattar din blogg. Nu var det ett tag sedan du skrev något så jag tänkte att lite vänliga ord och hejarop kanske kunde få dig att skriva något snart igen? :)

Heja heja!
/anonymt fan

 
At måndag, mars 05, 2007 1:21:00 em, Blogger Jan said...

Tack för din fina komplimang. Jag har inte uppdaterat så ofta på sistone. Jag har konstant dåligt samvete för det, orsaken är helt enkelt att jag inte läst/köpt så många serier på sistone tyvärr. Intressen brukar bölja lite upp och ner och nu är det mest fotografi som gäller igen.

Jag borde kanske ta en officiell paus på obestämd tid, det är ju inte kul som läsare att gå in på en sida som aldrig uppdateras. Men jag kommer att komma igen, jag måste bara ladda om lite tror jag.

 
At tisdag, mars 06, 2007 3:04:00 fm, Anonymous Anonym said...

Okej. Jag ska vänta... med spänning naturligtvis. :)

/samma fan

 

Skicka en kommentar

<< Home