/* ----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Rounders Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 27 Feb 2004 ----------------------------------------------- */

fredag, januari 19, 2007

The Walking Dead, Book 1


På Kulturstress ryggar vi inte tillbaks för den värsta av genrer: zombieserien. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av ämnet, inte sett just någon zombiefilm eller läst någon zombieserie. Men efter att ha läst massor med bra kritik från olika håll beställde jag Robert Kirkmans The Walking Dead, Book One som samlar de 12 första numren av den månatliga serien som startade 2003.

Det är verkligen en grisig historia som kretsar kring småstadpolisen Rick Grimes och hans familj som tillsammas med några andra överlevande åker runt i USA i jakt på en fristad undan de levande döda. De hittar andra överlevande, det uppstår både tycke och konflikter. Att vara helt utlämnad till sig själv i en tillvaro som syns hopplös kan tära på det starkaste psyke. Den hopplösheten tillsammans med viljan att överleva lyckas Kirkman skildra på ett övertygande sätt.

Men historien går emellanåt också på tomgång, den trevar hit och dit. Det händer inte så mycket om man nu kan säga så mitt i allt detta våld med avhuggna huvuden och halvruttna människor som kalasar på varandra i parti och minut.

Gillar man zombiegenren är The Walking Dead en utmärkt serie. Jag är bara inte säker på att det är min kopp te.

The Walking Dead, Book One
Robert Kirkman, Tony Moore, Charlie Adlard
Image Comics 2006
304 sidor

1 Comments:

At måndag, mars 09, 2009 5:18:00 em, Blogger marlan said...

Ah,
vad roligt att se någon annan som läst denna. Jag är förtjust i zombieserier jag, så mig föll den verkligen på läppen.

 

Skicka en kommentar

<< Home