/* ----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Rounders Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 27 Feb 2004 ----------------------------------------------- */

lördag, augusti 12, 2006

Fun Home - Alison Bechdel


Jag har ju läst klassiker. Gamla som nya. Böcker som anses ha högt konstnärligt värde, till exempel Brott och Straff, Juloratoriet, Doktor Glas, Gösta Berlings saga och allt det där. På litteraturvetenskapen i Uppsala knatade jag mig igenom det som anses höra till den västerländska kanon. Endel var knastertorrt, annat var briljant. Jag snappade upp ett och annat på vägen kan man säga.

Därför vågar jag påstå att Alison Bechdels seriememoar: Fun Home: A Family Tragicomic håller högsta litterära klass. Det är en mästerlig skildring av en familj, en uppväxt och framför allt en far. En far som tillbringade 20 år med att renovera familjens hus till ett perfekt viktorianskt dockhus där möblerna blev honom kärare än barnen.

Bechdel citerar friskt ur de böcker hennes pappa älskade att läsa, hon väver in romankaraktärernas liv med hans och visar hur stora likheter de har med varann. Hon beskriver sitt eget uppvaknande och insikt över sin homosexualitet, en sexualitet hon långt senare får veta att hon delar med sin far.

Fun Home är Alison Bechdels första serieroman, men i 25 år har hon tecknat sin seriestripp Dykes To Watch Out For som går i en rad tidningar i USA och har getts ut i en rad samlingar.

Fun Home är en av de bästa böcker jag läst, alla kategorier. Det är en gripande, lysande och mångbottnad berättelse som förtjänar många läsare. Jag kan inte nog rekommendera den. Hade jag haft pengar skulle jag ge ut den på svenska själv.

Alison Bechdel
Fun Home
Houghton Mifflin, 2006
240 sidor

2 Comments:

At tisdag, september 05, 2006 8:37:00 em, Anonymous Anonym said...

Hej Janne!
Berit från dotterbolaget här.
Roligt att du funnit vår hemsida och att det föll dig i smaken. Jag har inte läst "Fun home", men väl en del av "Dykes to watch out for" och kan absolut tänka mig att Alison gör sig väl i graphic novel-genren.

Utdraget jag såg från din sida påminde mig om Posy Simmonds "Gemma Bovary", i sin texttyngd, som jag visserligen uppskattar (mer för pengarna som jag brukar tänka). Tack för lästipset, och fortsätt gärna att hålla utkik efter dotterbolaget!

 
At måndag, mars 09, 2009 6:00:00 em, Blogger marlan said...

Men sehär!! Vad kul!
jag skall genast lägga denna till önskelistan, tackar!

 

Skicka en kommentar

<< Home