/* ----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Rounders Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 27 Feb 2004 ----------------------------------------------- */

tisdag, mars 06, 2007

Kevin Huizenga - Curses


Curses är Kevin Huizengas första fristående samling berättelser om Glenn Ganges. De har tidigare publicerats i olika antalogier utgivna både av Fantagraphics och Drawn & Quarterly. Det är en samling filosofiska stycken där huvudpersonen sällan är Glenn Ganges, han fungerar snarare som en kuliss mot vilken historierna vilar.

Det är en brokig samling historier. Det finns inte mycket till handling, det är mer ett begrundande av vanligt förortsliv med vissa oväntade inslag. Vissa är vardagliga, till exempel "28th Street" som är en adaption från en italiensk folksaga om svårigheterna att skaffa barn. Där finns en historia om en teologisk skribent och nöjesgolfare som skriver en lång artikel om helvetet samtidigt som han funderar på hur han ska få Glenn Ganges att börja gå i kyrkan igen. Ganges är överhuvudtaget en rätt slätstruken person, lite lik Tintin i sin nollställda personlighet.

Huizenga använder sig av en ren, sparsmakad stil av den franskbelgiska skolan, den funkar speciellt bra i bokens senare delar som är i färg.

Jag tycker det är en ganska ojämn samling, vissa delar hade mått bäst av att strykas. Men de historier som är bra är å andra sidan väldigt läsvärda. På det hela taget är Curses en bra bok. Här är en länk till hans blogg.

En annan sak: jag har haft långa uppehåll och inte uppdaterat på länge. Det har tyvärr sin grund i lite bristande motivation från min sida. Intressen går ofta lite upp och ner, och för tillfället har fotografi tagit överhanden framför serierna. Det gör att jag troligen inte kommer att skriva så ofta här på ett tag. Jag hoppas att mina få, men tappra läsare hänger kvar. Det bästa är kanske att prenumerera på bloggen via en rss-läsare. Då slipper ni själva gå in här och kolla efter uppdateringar. Jag kommer nog igen vad det lider.

Curses
Kevin Huizenga

Drawn & Quarterly 2006
144 sidor