/* ----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Rounders Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 27 Feb 2004 ----------------------------------------------- */

tisdag, september 05, 2006

Megan Kelso


Megan Kelso skriver på sin hemsida att hon tänker teckna serier tills hon är en gammal, gammal dam. Det är ett bra löfte. Jag är av den övertygelsen att en författare, liksom en marathonlöpare blir bättre genom att träna hela tiden.

Efter att ha läst Megan Kelsos första seriesamling Queen of The Black Black som kom redan 1998 skulle jag vilja säga att då var hon ännu inte fulltränad. Historierna innehåller skavanker och ger ett ganska spretigt intryck. Det är också en brokig samling om ämnen som cykelbud, könssjukdomar, oönskade graviditeter och klassåterträffar.

Sämst är hennes fantasyförsök. De haltar betänkligt och efter ett tag vill jag bara bläddra förbi dem till nästa novell.

Bäst är hon i sina realistiska alster, som just mannen som ska på klassträff efter en massa år och är orolig inför mötet med sin stora ungdomskärlek. Det känns äkta och levande.

Jag väntar på att få hem hennes senaste bok The Squirrel Mother som släpptes i juli i år. Det ska bli väldigt intressant att se vad som hänt på de här åtta åren. Jag återkommer senare om den boken.

Megan Kelso
Queen of The Black Black
Highwater books, 1998
160 sidor