/* ----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Rounders Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 27 Feb 2004 ----------------------------------------------- */

onsdag, september 27, 2006



Titeln säger det mesta. Brian Fies serie om hur hans mamma drabbas av lungcancer lämnar ingen oberörd. Han började publicera serien anonymt på sin hemsida som ett sorts terapiarbete medan han, hans mamma och systrar ännu levde med sjukdomen. Den blev uppmärksammad, prisbelönt och har nu släppts som bok.

Jag som är militant antirökare ville genast beställa en hel klassuppsättning att trycka i händerna på mina rökande elever. De skulle må bra av att läsa den här boken.

Det har skrivits många självbiografiska böcker av personer som drabbats av cancer. Mig veterligen är Mom's Cancer, tillsammans med Harvey Pekars Our Cancer Year, en av de få som gjorts inom seriemediet.

Det är en mycket bra bok, Fies är väldigt öppenhjärtlig med de slitningar och problem som uppstår under hans mammas svåra och plågsamma behandling.

Förutom att skriva om familjens vedermödor finns det också en rad pedagogiska teckningar där Brian Fies berättar om hur cancerceller fungerar, vad en behandlig består av, vilka läkare som är inblandade. Det gör att man som läsare verkligen förstår vad det är som händer med en människa som drabbats av lungcancer.

Min morfar dog i lungcancer för över 20 år sedan, en bok som Mom's Cancer hade hjälpt mig förstå då och hjälper mig förstå nu.

Rättelse, det finns fler serieböcker som behandlar cancer. Igår, 26 september, släpptes Cancer Vixen: A True Story av Marisa Acocella Marchetto, en seriertecknande manhattanfashionista som själv drabbas av bröstcancer. Den kommer jag att beställa så snart mitt visakort svalnat lite.

Brian Fies
Mom's Cancer
Abrams Image
128 sidor

1 Comments:

At fredag, september 29, 2006 3:06:00 em, Blogger Jan said...

Jo, det är Joe Sacco.

 

Skicka en kommentar

<< Home