/* ----------------------------------------------- Blogger Template Style Name: Rounders Designer: Douglas Bowman URL: www.stopdesign.com Date: 27 Feb 2004 ----------------------------------------------- */

måndag, september 18, 2006

Loka Kanarp


På mitt jobb ser jag varje dag unga människor som försöker hitta en identitet.

De prövar sig fram på de sätt unga människor alltid har gjort, de revolterar, de krökar, tjuvröker, de umgås, de förlorar vänner, de hittar nya, de visar upp sig för varandra, de blir ihop, de gör slut, de vill märkas, de vill helst av allt försvinna i mängden, de gör misstag och de har medgång.

Jag tycker Loka Kanarps seriesamling Till mina vänner och ovänner skulle delas ut till alla elever i gymnasieskolan. De skulle ha lätt att identifiera sig med de unga människor som befolkar hennes serier. De flesta novellerna handlar om en ung tjej i olika skepnader och situationer. Det finns hopp och förtvivlan. Ljus och mörker.

De allra flesta skulle känna igen sig i de historier Loka Kanarp berättar. Unga människor bär alla på ungefär samma problem och frågor. Vem ska jag bli? Vem ska jag få? De skulle kanske inte hitta några svar i den här boken, men de skulle få nåt att tänka på. Rekommenderas varmt.

Loka Kanarp
Till mina vänner och ovänner
Kartago förlag, 2006
100 sidor